lørdag 12. november 2011

Kubbe lager museum

Magnhild Vatne med noen av gjenstandene som Kubbe har samlet.
Kubbe samler på alt han finner; steiner som glimrer, rare pinner, klesklyper, bukkehorn og utgåtte skosåler. Han tenker vel som Askeladden at han kan få bruk for det en dag. Kubbe tar tingene med seg hjem. Til slutt er det så fullt av ting hjemme hos Kubbe at han knapt har plass til seg selv. Da spør han bestemoren sin om råd. Hun anbefaler ham å starte museum, for på museum der rydder de opp, systematiserer og får orden på ting. Som sagt så gjort; Kubbe lager system, setter de tingene som er like sammen og åpner utstilling som andre kan komme å se på.

Dette er starten på historien som formidlerne ved Sunnmøre Museum, Magnhild Vatne og Heidi Haugene, nå reiser rundt i barnehager og skoler med. De opplever at barna fanges av fortellingen om Kubbe. De kjenner seg igjen, for de fleste av barna plukker med seg spennende ting de finner. Magnhild Vatne tror det bor en samler i oss alle. Hun og de andre formidlerne som reiser rundt med Kubbes gjenstandssamling i bagasjen, har også med en stor bok som de blar i. Her kan barna følge Kubbe på hans vandring rundt i naturen. De lider litt med ham når huset fylles av løse gjenstander, og blir lettet med ham når han finner ut at han kan lage et museum slik at det blir bedre plass og lettere å finne fram i alle gjenstandene.

Det er ikke hoveformålet med opplegget, men barna skjønner nok i løpet av fortellingen at på museum er det godt for ting å være! Og vil en lære noe mer om tingene kan det vært lurt å ta en tur på museum. Men Kubbe ser også baksiden av museumsdrifta. Huset hans blir fylt av mennesker, han får nesten ikke tid til å samle mer, han får nok med å vise gjestene rundt i samlingen. Han bestemmer seg derfor for å stenge museet. Men han er fremdeles interessert i tingene. Han tar bilder av dem og samler bildene i album og skriver det han vet om hver enkelt ting.

Kubbe er ute på innsamlingstur.
Men som den samleren Kubbe er, han fortsetter å ta med seg ting når han er på tur. Så snart er han i gang igjen. Men nå har han altså lært en viktig lekse, en museumslekse: Det er viktig å lage system og ikke hive alt han finner i en pose. Kubbe setter tingene pent i hyller og skriver på merkelapper, og så samler han ikke mange eksemplarer av en ting.

Dette undervisningsopplegget er ikke bare egnet til å rekruttere morgendagens museumsarbeidere, det hjelper nok både barnehagebarn, elever og lærere et stykke på veien i selve læringssituasjonen. For læring handler ikke bare om å samle inn alt en kommer over, hører og ser, men om å sette det i system, om sette bokstaver sammen til ord og begreper, slikt som gir tilværelsen mening. Kubbe gir læring for livet.

Undervisningsopplegget Kubbe lager museum er en del av den kulturelle skolesekken som Møre og Romsdal fylkeskommune står bak. Det er musea i Møre og Romsdal som har utvikla opplegget, og i tillegg til at barnehager og skoler på Sunnmøre blir besøkt, er det også turneer i regi av Romsdalsmuseet og Nordmøre Museum.

1 kommentar:

  1. Å så flinke dere er! Eg vil også ha besøk - høres kjemegøy ut :)

    SvarSlett