tirsdag 27. mars 2012

Musea med markedstreff

Magnhild Vatne, t.v., orienterer om sommerplanene til Sykkylven naturhistoriske museum. Videre mot høyre, Heidi Sletten, Volda bygdetun, Norvald Øye, Brudavolltunet, Ørsta og Siw Solvang, markedsansvarlig ved SSM.
Hver vår blir det kalt inn til såkalt markedsmøte for avdelingslederne ved Stiftinga Sunnmøre Museum. Tidspunktet er ikke tilfeldig. Det er like før turistsesongen tar til for fullt, og da er det rette tida for museumsfolk til å komme sammen og diskutere hvordan musea best kan profilere sine ulike aktiviteter.
   Det er markedsansvarlig ved Stiftinga Sunnmøre Museum, Siw Solvang, som har innkalt til treffet. Møtestedet er Foredragssalen ved Aalesunds Museum midt i Ålesund sentrum. Fra museumshaugen har vi oversikt til flere kommuner på Sunnmøre. Ved møtestart er representanter for de ulike avdelingene på plass, breddfulle av engasjement og klare til å fortelle om sommerplanene til sitt museum. For dette er tema nummer en på markedsmøtet. Hva skjer på musea i sommer? Ellers på saklista står evaluering av museumspasset, annonsering, ny hjemmeside og orientering til eierstyra.

Men først blir det en runde rundt bordet. Avdelingslederne skal fortelle om hva de har lagt opp av aktiviteter sommeren 2012. Vi kan ta konklusjonen med det samme: Det blir en innholdsrik sommer for museumsgjestene på Sunnmøre i sommer. Møtedeleltakerne glemte helt at det var noe som het lunsjtid og orienterte ivrig om formidlingsprosjekt mens timene rant unna. Noe som kom klart fram gjennom presentasjonsrunden til musea var at skoleelever på alle nivå er en viktig målgruppe. Herøy kystmuseum er et av museene som i flere år har hatt opplegg rettet mot grupper av elever i grunnskolen. I år vil alle 6. klassingene i Herøy-skolen få være med på aktivitetsdag i museumsområdet. Der blir det aktiviteter etter det velkjente pedagogiske prinsippet; learning by doing. De skal få prøve seg på spinning og karding, baking og tillaging av impregneringsstoff. Her blir forteller- og musikkverksted med mer. Etter at elevene har vært gjennom sine ulike temaer skal arbeidene de har laget presenteres for andre. Herøy kystmuseum har erfaring med at disse museumsdagene hjelper elevene til å skaffe innhold til historiefaget, og andre teorifag. Boklærdommen blir knyttet til noe de har opplevd selv.

En annen erfaring de museumsansatte formidlet var at det blir best besøk ved musea når en kan presentere konkrete aktiviteter for små og store. Sunnmøre Museum i Borgundgavlen har svært gode erfaringer med sine aktivitetsdager som de vil føre videre sommeren som kommer. Ikke minst er det viktig med aktiviteter som engasjerer de minste. Derfor håper Aalesunds Museum på godvær når de inviterer til myldredag i det fri i forbindelse med leikeutstillingen som skal åpnes i museet før sommeren.

Flere av museene på Sunnmøre er såkalte friluftsmuseer og kan med utbytte besøkes også utenom åpningstidene. Volda bygdetun har tatt moderne teknologi til hjelp for skape et 24x7-museum - det vil si et museum som er tilgjengelig hele tiden. Ved hjelp av såkalte QR-koder som er plassert på strategiske steder på museet kan de besøkende få del i informasjon om personer, bygninger og arbeidsmåter. Det er bare å holde smart-telefonen bort til QR-kodene.

Det er mangt å lære når mennesker med ulike kunnskaper og erfaringer treffes. Markedsmøtene som Sunnmøre Museum jevnlig gjennomfører vil vi mene resulterer i bedre museumsopplevelser for folk flest - og ikke minst fører de til at musea sine tilbud blir markedsført så godt som råd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar